torsdag, februari 16, 2012

up & down

Haha, jag blir helt knäpp av dessa hormoner, undrar vart detta ska sluta?

Ringde försäkringskassan förut då jag fått brev om att dom mottagit min ansökan om graviditetspenning, och att dom nu skickat löneförfrågan till min arbetsgivare. Men eftersom jag skickade in arbetsgivarintyget i måndags ville jag meddela detta och se om det kommit in. Första gången jag ringde fick jag vänta ca 14min innan jag kom fram, och när jag rabblat upp mitt ärende och kvinnan i andra änden säger "Okej jag ska kika här om vi fått in dina papper än" dröjer det inte många sekunder innan jag hör "klick". 
Jaha, så blev jag förmodligen bortkopplad av misstag! Och jävlar vad förbannad jag blev.. Stod och skrek i sovrummet, Patrik undrade förstås vad sjutton jag höll på med och när jag väl öppnade sovrumsdörren för att tala om vad som hänt började jag gråta samtidigt som jag skrattade åt mig själv för att det var så löjligt att börja grina över det.
Det var bara att ringa igen, denna gången fick jag vänta något längre då kön var längre, fast denna gången var turen med mig. Dom som har hand om graviditetspenning fick ett meddelande från kundservice om att det finns ett arbetsgivarintyg från mig. 
Nu är det bara att hålla tummarna för att detta räcker och att dom kan ta ett beslut sedan. Men jag räknar inte med att det ska vara så "enkelt". 
Känns som att det mesta ska krångla när det gäller alla dessa papper som ska skickas in.
Ett intyg jag fick hemskickat stod det fel årtal på på första sidan, ett årtal som inte ens har varit ännu, men på andra sidan av samma intyg stod det rätt årtal så jag hoppas att dom fattar att det smugit sig in en 1:a istället för en 0:a på första sidan bara då månader och allt annat stämmer på båda sidorna av intyget. Andra intyget jag fick hemskickat från ett annat ställe stod det också helt fel årtal på, tyvärr har bara det intyget en enda sida så det intyget kan jag absolut inte skicka in.. + lite annat krångel med andra papper. 

Man blir helt matt av allt krångel faktiskt och att folk inte kan läsa igenom dokument dom skriver en extra gång och kolla så det står rätt, för i värsta fall blir det ju bara dubbeljobb. Sen är det sjukt jobbigt att ringa och tjata på folk, särskilt när man vet att det inte är så uppskattat att man ringer om alla dessa papper man behöver. Och jag förstår det att folk har annat att göra, men det är ju inkomst det handlar om så vare sig man vill eller inte måste man bita i det sura äpplet - ringa och tjata.

Nu håller jag tummar och tår för att det ska flyta på framöver så jag slipper få världens humörsvängningar över sånt här.

Inga kommentarer: