torsdag, augusti 16, 2012

BVC besök i tisdags, 15 veckor och 1 dag gammal: 5270g och 57,5cm lång. Hon hade ökat lite mer i  vikt denna gång (220g på 14 dagar) och sköterskan sa att hon ökat fint.
När jag berättade om att hon vill äta hela tiden trodde hon att min mjölk kanske snart inte räcker till för att hålla henne mätt, eller den räcker ju så hon är mätt för stunden men hon får kämpa så för att få den. Så vi kunde prova att ge henne ersättning efter en måltid och se. Och vi provade efter ett mål på kvällen häromdagen men det gick inte alls. Först var det flaskan som var riktigt jobbig att förstå sig på, och när hon tog några sugtag och fick ersättning i munnen åkte det ut på en gång och stackarn gallskrek.
Sen att försöka ge henne efter att hon redan ätit känns svårt då hon ofta kräks efter måltiderna, en hel del överskott så hon får ju redan i sig. Tror att vi får prova någon gång när hon är hungrig istället och se om det går. Vore ju bra om hon lär sig att ta flaska så att jag faktiskt kan åka till tandläkaren exempelvis, vilket jag verkligen behöver. Annars om hon inte alls vill ta flaska kan hon ju snart vid 4 månaders ålder få testa gröt, smakisar får man tydligen inte ge vid 4 månaders ålder längre då livsmedelsverket ändrat rekommendationerna igen sa hon på BVC. 

Jag har inget emot att amma henne i sig, bröstmjölk är ju bättre för barnen så kan man amma är det ju bra att göra det vilket jag även vill. Men det är också frustrerande när hon ska äta en gång i timmen till varannan timme, för jag kan inte få avlastning av Patrik så att jag kan göra något annat en liten stund. 
Liksom att åka till frisören i 2h är omöjligt i dagsläget, eller att ens åka till tandläkaren som sagt. 
Men så är det ju så att man får ge upp vissa saker man själv vill göra när man har en liten bebis, men bara någon enstaka gång vore det skönt att få en liten paus för sig själv, göra något som ger en lite ny energi. Skulle tycka att det vore superskönt att få åka till ICA och handla själv en liten stund, utan att behöva stressa järnet. Nu går ju tiden så himla fort så snart är jag där och hon äter vanlig mat, och då kommer jag med stor sannolikhet sakna denna tid också :). Det är sjukt vad fort dom små växer och blir stora!!

Inga kommentarer: