fredag, september 14, 2012

strul med magen..

I förrgår kväll skrämde Tilde oss rejält! Har aldrig blivit så rädd någon gång i hela mitt liv. Och även om det nu i efterhand när man tänker på det inte var så farligt det som hände, så var det väldigt otäckt just då.
Jag och Tilde låg i sängen och jag matade henne för natten, sen släppte hon bröstet och tittade på mig och så helt plötsligt börjar det pulsera ut massor av kräk ur munnen på henne. Inget mer med det, det har hänt förut att det kommit en stor mängd så där direkt efter att hon ätit. Men sen hände det igen, och igen, och igen och igen. Halva vår säng var nedspydd, hela hennes kudde och så fick golvet smaka på lite spyor också.
Att hon kräks ofta (efter varje måltid) är vi ju vana vid, men det här var något vi aldrig upplevt förut. Dom stora mängderna alltså, och sen betedde hon sig inte riktigt som vanligt efter det när hon behövde kräkas ännu mer. Vi blev jätteoroliga så jag ringde sjukvårdsupplysningen. Sköterskan där trodde inte att det var någon fara, men när hon hörde hur orolig jag var och hur obehagligt vi tyckte att det var så sa hon att vi nog kanske skulle åka in till akuten i Örebro så vi kunde få sinnesro sedan. 


Tilde blev helt utmattad av allt så hon somnade i famnen innan vi hade fått ner henne i bilstolen, och hon fortsatte att sova när vi grejade med henne och hela vägen till Örebro. Väl där piggnade hon sedan till och var sitt vanliga jag igen. Men när jag matade henne inne på akuten blev hon lite illamående igen och fick det lite besvärligt en stund. Läkaren kunde inte hitta något fel på henne, och han sa att vi inte behövde oroa oss om det skulle hända igen. Men hela dagen efter detta hände var jag ett vrak, var jättenojig att det skulle hända igen. Det såg allt annat än normalt ut när det pulserade ut kräk i dom mängderna som det gjorde och så många gånger irad. Visste inte att en så liten kropp kunde rymma så mycket? Eller att det ens fick plats så mycket mjölk i bröstet?
Blev åtminstone lugnare när en tjej i mammagruppen på FB berättade att hennes ena son gjorde likadant som bebis, och att det hände dom titt som tätt pga att hennes son ville snutta vid bröstet när han inte var hungrig, och då kom givetvis allt upp igen. Men även hon sa att det såg väldigt läskigt ut och att hon blev rädd varje gång det hände. 
Jag hoppas inte detta kommer hända igen,vill helst slippa den upplevelsen en gång till. 
Det här med att man bär sitt hjärta utanför kroppen när man fått barn stämmer verkligen, för så fort något händer sitt barn blir man orolig och hjärtat värker. 

Magen på snuttan är inte bättre än heller trots att jag lagt om kosten, hon har inte ont i magen men det kommer blod fortfarande när hon bajsar. Ringde barnmottagningen idag igen, men läkaren som träffat Tilde förut jobbade inte idag så sköterskan skulle prata med honom på måndag så ringer hon upp efter det så får vi se hur vi går vidare med detta. Kanske måste lägga om kosten ännu mer.. Det märks. Har en del inbokat nästa vecka så om vi får en läkartid hoppas jag det klaffar så jag slipper ställa in något, men läkarbesök och Tildes välmående är givetvis det viktigaste. Tråkigt bara när man sett fram emot något man vill göra och man missar det. Har vi tur får vi komma till läkaren redan på måndag om han vill kolla på Tilde igen.

Nu har min trötta tjej somnat i sin gunga, godingen! Hon är inte lättsövd om dagarna lilla damen, nyfiken till tusen men har inte energi till allt. Så då blir det kinkigt. Tur att gungan finns att ta till i nödfall, bra köp det där.

Tilde väntar på gröten :)

Inga kommentarer: