måndag, april 15, 2013

ingen sockerchock på 14 dagar

När jag klarat av den här dagen utan att äta godis/fika har jag varit utan sockerbomber i två veckor! Ganska stolt över mig själv som lyckats hålla mig ifrån mitt "begär". Har dock tänkt börja provbaka inför Tildes kalas den här veckan, och jag tror inte att jag lyckas låta bli att smaka då, så jag kommer med stor sannolikhet åka ur utmaningen. Men tanken med uppehållet har varit för min egen del att dels få bättre resultat av träningen, men också att se om mina vanor. Jag kan verkligen äta hur mycket gottigt som helst om det finns serverat, jag vill ha en bättre karaktär och kunna tacka nej för MIN skull. Och kunna nöja mig med en bulle, jag behöver inte äta tre. Jag vill ändra om mina vanor långsiktigt, för min egen skull men också för Tildes. Jag vill inte att min unge ska bli ett sockermonster som sin mamma, jag vill inte heller servera Tilde massa skit i tid och otid bara för att det råkar vara gott. Finns mycket annat som är gott som dessutom är nyttigt och bättre för kroppen. Såg ett program för ett tag sedan som hade ett inslag om sockerberoende och vad socker gör med kroppen, ganska läskigt ändå vad detta livsmedel påverkar vår kropp och hjärna.. och särskilt om man får äta mycket socker som barn.
Vi kommer inte förbjuda socker helt och hållet, varken för Tilde eller för oss.
Än så länge tycker jag att Tilde är för liten för att få äta massa saker som innehåller socker, även skräpmat skulle aldrig fresta mig att ge henne. Dock kommer hon att få smaka lite tårta på sitt 1-årskalas. Känner mig egentligen liiite tveksam till det, för får hon väl smak för det blir det nog svårt att hålla henne ifrån det. Vet mycket väl att det är lätt att säga nu att "Vi kommer bara äta godis på lördagar hemma" osv, det kanske blir svårare än vad vi tror. Däremot blir det förhoppningsvis inget lördagsgodis än på något år eller två. Jag ser ingen anledning att proppa i henne sånt än som sagt, vi kan mumsa på annat istället. Tilde har världens energi och är överallt ändå, en sockerchock behövs inte här ;).







Inga kommentarer: