onsdag, april 18, 2012

Pajtips

Tänkte tipsa om två goda pajer! Ibland (eller ganska ofta skulle jag säga) är inspirationen för matlagning noll, då är det kul att testa något nytt tycker jag. Här är två av mina favoritpajer. 

Laxpaj med spenat & tomat

Fyllning
ca 200 g färsk lax (Jag tar upp frysta laxfiléer ur frysen kvällen innan, ca 3st).
Smöt att steka i
1 paket färsk bladspenat ca 250g
200 g cocktailtomater
3 ägg
3 dl gräddfil
ca 2,5 dl riven ost
salt & peppar

Ugn 200 grader.

Gör så här:
Skär laxen i små kuber, fräs lax med smör i en stor stekpanna och rör ner bladspenaten. Salta och peppra. 
Blanda ägg och gräddfil, tillsätt lax, spenat och riven ost.
Häll fyllningen i pajskalet. Dela tomaterna och lägg dem i pajen. Grädda i nedre delen av ugnen tills fyllningen stelnat.

Champinjon & baconpaj från pajrecept.se 

300g färska champinjoner
120-150 g bacon (jag brukar ta två paket skivad bacon som jag klipper ner till små bitar, tycker det blir för klent med bacon annars)
2 dl creme fraiche
2 dl mjölk
2 ägg
2 dl riven ost
2 klyftor vitlök
Salt
Svartpeppar

Gör så här:
Strimla eller klipp baconet. Fräs i panna och låt sedan rinna av på papper.
Tärna/skiva svampen och finhacka vitlöken (jag kör med vitlökspressen). Stek svamp och vitlök i stekpannan du använde till baconet, låt sedan svalna.

Vispa ihop creme fraiche, mjölk, ägg och riven ost. Blanda ner bacon, svamp och vitlök. Krydda och smaka av.
Häll sedan fyllningen i pajskalet, grädda i ca 40min i 200 grader. 

Vitlöken höjer verkligen den här pajen till skyarna!! Så himla god, lätt min favorit. Har tipsat om denna paj i bloggen förut, men det tåls att tipsa om den igen då den är grymt god.


När det gäller pajskal så är jag inte så förtjust i den "traditionella" pajdegen som ska förgräddas.. tycker att den är smulig och gillar den inte så mycket i smaken heller.
Jag brukar använda mig av en pajdeg som inte behöver förgräddas och som blir mer som bröd i konsistensen. Detta recept går jag efter:


Pajdeg med bakpulver och mjölk


4 dl mjöl
50 g smör, rumstemp
11/2 dl mjölk
2 tsk bakpulver
Salt

Blanda alla ingredienser till pajdegen och knåda ihop till en smidig deg. Kavla ut pajdegen på mjölat bakbord och klä in en pajform med degen. Grädda när fyllningen är i.
Jag kavlar aldrig ut min deg på bakbord, jag tar den direkt ut bunken och trycker ut den med händerna istället, det fungerar bra tycker jag (lite kladdigt bara). Och man slipper skita ner ännu mer i köket. 


Ikväll ska vi äta laxpajen!

Inga kommentarer: