onsdag, augusti 08, 2012

Graviditet och förlossning

Hittade den här listan hos Frida och tyckte att den var lite rolig, så jag "snodde" den :)

Graviditet
* Hade du en svår/ jobbig graviditet? Nej
* Mådde du illa? Ja första veckorna fram till v. 12 någon gång mådde jag illa.
* Var du extra sugen på något? Nej, hade inga cravings efter något speciellt
* Nått du inte kunde äta? Lax kände jag plötsligt avsmak för under en tid
* Hade du halsbränna?  Ja, men det har jag ju annars också p.g.a. magmunsbråck, men det blev värre av graviditeten
* Foglossningar? Ja, men inte så farligt.. kunde leva normalt
* Hur många kilo gick du upp?  23kg som mest, men nu 14 veckor efter förlossningen har jag bara 4 extrakilo kvar.
* Några bristningar på magen? Ja litegrann fram på magen och på "kärlekshandtagen", har dock värre på insidan låren.
* Hur låg ditt SF-mått? På medelkurvan ungefär
* Ditt SF-mått som störst? 35 låg det på sista besöket hos BM
* När var BF-dagen? 18 maj
* Gick du över tiden? Nej, hon kom ut tidigare, 30/4

 v. 16
 v. 38, 37+1 (dagen innan Tilde tittade ut)

Förlossning
* Var du nervös inför förlossningen? Ja lite, försökte att inte tänka på det så mycket. Visste ju inte vad jag hade att vänta mig heller, men jag ställde in mig mentalt på att "det kommer göra så ont så att det inte ens går att föreställa sig", och det stämde väl ganska bra
* Var det som du trodde? Nja, som sagt man vet ju inte vad man har att vänta sig som förstföderska
* Blev det som du ville? Ja, det hade nog inte kunnat bli bättre. Hade en smidig förlossning trots att smärtan var obeskrivlig eftersom jag öppnade mig så snabbt 
* Hur lång tid tog det? Från att värkarna började starta igång på natten tog det 6h
* Tog du någon smärtlindring? Lustgas, men om det lindrade så mycket vet jag inte men det gav mig något annat att fokusera på
* Något du tänkte "varför packade jag inte ner det i BB-väskan"? Vi hade nog med oss för mycket, men en morgonrock hade nog inte varit helt fel
* Något övrigt? Vattnet gick på fredagen 27/4, om förlossningen inte skulle sätta igång av sig själv hade dom satt igång mig på måndag förmiddag. Nu började jag få värkar på natten till söndag så dom var då positiva till att det förmodligen var på gång. Däremot avtog allt runt lunchtid på söndagen och på kvällen kände jag inga tecken på att det var på gång. Fick ont som vanligt på kvällen när jag skulle sova, men inte värre än vanligt. Sen vaknade jag till mellan allt spring på toaletten plötsligt av att det gjorde panikont på en gång runt kl 2 på natten. Då var det bara att göra sig iordning och åka in på en gång.
 
Nyfödd, några minuter gammal
 

Barn
* Hade ni tagit reda på kön innan? Ja, men det var ändå lite osäkert då det var väldigt svårt att se. Navelsträngen låg ivägen plus att hon låg med benen i kors ganska mycket. Innan ultraljudet trodde vi att vi väntade en pojke
* Vad blev det? Flicka
* Längd och vikt? 46 cm lång, 3110g
* Mådde han/ hon bra? Hon mådde bra 
* Hade ni bestämt namn innan? Ja, vi hade bara ett namn vi var överrens om. Som tur var passade det också.
* Vilket namn blev det? Tilde
* Har ni eller ska ni döpa? Nja vi är osäkra. Har ännu inte bestämt oss, men lutar åt att det inte blir något dop. Kanske namngivning.
 Första bilturen, hem från BB
 1 vecka gammal
 4 veckor gammal
 1 månad gammal
3 månader gammal


Stämde det?
* "Har man mycket halsbränna så föds barnet med mycket hår" Ja
* "Äter man mycket sött och apelsiner så blir det en flicka"Åt inte mer sött än vanligt
* "Ligger hjärtljuden över 140 slag i minuten så är det en flicka" Ja
*  Mycket illamående- flicka. Ja

2 kommentarer:

Frida sa...

kul att läsa :) och se bilder, dom växer ju såå fort!

kim sa...

Vad fint Emma, blir nästan lite tårögd. Vilken upplevelse. Tilde är ju för söt<3